details-images
  • Drukuj

Najpierw była dieta Atkinsa, a potem Dukana

Czym się różni dieta Atkinsa od diety Dukana? Dlaczego mówi się głównie o sukcesie kuracji odchudzającej Dukana, skoro jest ona tak podobna do diety opracowanej przez jego poprzednika - amerykańskiego lekarza, dr Roberta Atkinsa? W obu jadłospisach znalazło się mięso, jajka i ryby; w obu nie ma nacisku na jedzenie warzyw, czym od lat zadręczają nas dietetycy... Nie musimy też liczyć kalorii ani ćwiczyć od rana do wieczora.

 

Ulga dla mięsożerców i leniwych


Jednym słowem - zarówno dieta Atkinsa, jak i dieta Dukana idealnie nadają się dla mięsożerców, którym od lat wmawiano, że mięso jest tuczące, dlatego powinni ograniczyć jedzenie go do minimum, zastępując znienawidzonymi i niesmacznymi warzywami. Diety te dają też w końcu nadzieję na schudnięcie wszystkim wyjątkowo opornym i nieco leniwym - nikt nie zmusza ich do liczenia kalorii i rezygnowania z ulubionych mięsnych potraw, co jest równoznaczne z koszmarnym uczuciem ciągłego głodu.

 

 

 "Stosuję dietę Dukana, bo jem mięso, jajka, ryby"

 

Obie rewolucyjne, bo obalają mit liczenia kalorii jako podstawową zasadę pozbywania się zbędnego tłuszczyku i utrzymania smukłej sylwetki. Sukces w odchudzaniu odnosie więc każdy, kto sięgnie po te diety.

 

Obie są często mylone i mieszane ze sobą. Ale splendor sływa tylko na Dukana, którego trakuje się jako nowatora tego rodzaju  kuracji odchudzającej. Czy słusznie? Przecież na pierwszy rzut oka wydaje się nawet, że Dukan sporo zapożyczył od starszego kolegi, dr Atkinsa, który zaszokował swoją dietą Amerykę już w latach 70-tych XX wieku.

 

Jeden pomysł, dwie diety

 

Rzeczywiście diety są podobne, zwłaszcza, że ich dzialanie odchudzące jest oparte na funkcjonowaniu naszego orgaznizmu. Ale zarazem i różne, dostrzeżemy to, jeśli dokładniej im się przyjrzymy.

 

Obie diety wychodzą od tezy, że każdy nasz posiłek złożony jest z trzech składników: węglowodanów, tłuszczów i białek (proporcje: 5 części węglowodanów, 3 części tłuszczów i 2 części białka). Przy takich proporcjach przyswajanie kalorii w jelicie cienkim odbywa się z maksymalną efektywnością, a wydajność energetyczna pożywienia jest tak duża, że może powodować przybranie na wadze. Wystarczy więc zmienić proporcje, aby zakłócić absorpcję kalorii i obniżyć energetyczną wydajność pokarmów. Taką najbardziej radykalną modyfikacją, najintensywniej zmieniającą przyswajanie kalorii, jest ograniczenie się do zjadania tylko jednego składnika odżywczego: tłuszczów, białek lub węglowodanów.

 

Atkins wybrał tłuszcze, Dukan - białka, i w taki oto sposób powstały obie kuracje odchudzające.

 

Proteiny Dukana


Dukan postawił na białka, jako najzdrowsze, odrzucił tym samym tłuszcze i węglowodany uznając je za szkodliwe dla zdrowia - przy zwiększonej ilości cukrów może dojść do cukrzycy, a przy tłuszczach – do chorób serca i naczyń krwionośnych.
Według Dukana, gdy spożywamy same białka, organy trawienia pracują z ogromnym trudem nad każdym kęsem pokarmu, do którego nie zostały zaprogramowane, i z którego wartości kalorycznej nie mogą w pełni skorzystać. W takiej sytuacji organizm zadowala się czerpaniem białek koniecznych do podtrzymania funkcji organów (mięśni, krwinek, skóry, włosów, paznokci), a pozostałe kalorie zużywa źle i tylko częściowo, więc nie tyjemy.

 

Tłuszcze Atkinsa

 

W diecie Atkinsa głównym składnikiem jadłospisu są tłuszcze. Za przyczynę tycia Atkins uznał nadmierne spożycie weglowodanów, dlatego ograniczył ich spożycie do minimum. Węglowodany powodują, że narażamy się na zwiększenie produkcji insuliny, odpowiadającej za wchłanianie i przyswajanie składników odżywczych, w szczególności węglowodanów. To powoduje szybkie wchłonięcie tego, co spożyliśmy. Niezużyte składniki odżywcze magazynują się w naszym organizmie i w ten sposób odkłada się w nim tłuszcz. Nasz organizm, pozbawiony węglowodanów i cukrów, sięgnie po zapasy zmagazynowane w tkance tłuszczowej i w ten sposób zaczniemy chudnąć.

 

 

Co jemy w obu dietach?

 

Głównym założeniem diety Atkinsa jest spożywanie jak największej ilości tłuszczów, które powinny być łączone z białkami, oraz wyeliminowanie do minimum cukrów oraz węglowodanów.

 

W kuracji Dukana aż do momentu zrzucenia nadmiernych kilogramów, jemy naprzemiennie wyłącznie produkty i dania czysto proteinowe, lub proteiny połączone z warzywami. Rezygnujemy też całkowicie z węglowadanów i cukrów. Po ograniczone ilości węglowodanów sięgniemy dopiero w końcowych fazach, po zrzuceniu nadmiernych kilogramów; po cukry - w ograniczonej ilości w ostatneij fazie, która trwa do końca życia.

 

Podobieństwem w obu dietach jest stosowanie czterech faz odchudzania.

 

***

Diety sa dość podobne, różni je wybór dominujacego składnika spożywczego. A co Wy o tym sądzicie?