details-images
  • Drukuj

Dieta South Beach

Dieta South Beach powstała i jest najpopularniejsza w Stanach Zjednoczonych. Składa się z trzech etapów, podczas których przestrzegamy kilku prostych zasad żywieniowych, czego efektem końcowym jest spektakularny spadek wagi.

 

Zdrowa dieta Plaż Południa

 

Dieta South Beach (inaczej zwana dietą Plaż Południa) została opracowana przez amerykańskiego kardiologa dr Arthura Agatstona. Obserwując zmagania zdrowotne swoich pacjentów, postanowił przygotować taki plan żywieniowy, który pomoże im wspierać walkę z chorobami serca. Efekt przeszedł jego oczekiwania, bowiem dieta okazała się skutecznym środkiem nie tylko w walce z zaburzeniami kardiologicznymi, ale i z otyłością. W szybkim czasie stała się bardzo popularna, ale już jako dieta odchudzająca, która podbiła serca Amerykanów walczących z otyłością.

 

 

Jak stosować dietę South Beach?

 

Skąd ten sukces w odchudzaniu diety, która w początkowym zamierzeniu miała wspierać leczenie osób cierpiących na schorzenia kardiologiczne? Skuteczność South Beach polega na zmianie sposobu odżywiania, który należy traktować jako zmianę stylu życiu. Na stałe (czyli do końca życia) z jadłospisu wykreślamy wysoko przetworzone węglowodany (np. białe pszenne pieczywo, biały makaron, biały ryż, ciasta), które są łatwo trawione, co powoduje, że po zjedzeniu takich produktów szybko pownownie odczuwamy głód. Rezygnujemy również z jedzenia tłuszczów nasyconych (np. masło, smalec). Innymi słowy - wszystkie węglowodany i tłuszcze możemy podzielić na "dobre" dla naszego organizmu i  na "złe", z tych "złych" musimy zrezygnować.

 

Do jadłospisu natomiast wprowadzamy białka (np. ryby, drób, ser twarogowy, jaja), węglowodany złożone (np. otręby, musli, brązowy ryż, kiełki pszeniczne, chleb pełnoziarnisty) i tłuszcze nienasycone (np. oliwa z oliwek, olej rzepakowy). W diecie South Beach nie liczymy zawartości kalorycznej zjadanych posiłków.

 

Trzy fazy diety

 

Dieta składa się z trzech faz. Pierwsza trwa 14 dni, drugą stosujemy tak długo, aż schudniemy zamierzoną ilość zbędnych kilogramów, a trzecia to dieta do końca życia.

 

Pierwsza faza diety South Beach

 

Pierwsza faza diety Soutch Beach trwa 2 tygodnie. Jest to dość restrykcyjny i najtrudniejszy etap, ale daje spektakularne efekty odchudzające - można zrzucić nawet do 6 kg. W tej fazie jemy dużo białka i mało węglowodanów (nie jemy pieczywa i ziemniaków), zakazane są słodycze, napoje zawierające kofeinę (kawa, herbata, cola), alkohol i owoce.

 

Produkty dozwolone w fazie I:

wołowina: chude kawałki, np. polędwica wołowa, pręga
wieprzowina: chuda szynka gotowana, polędwica
cielęcina: antrykot, udziec, sznycel
drób bez skóry: pierś z kurczaka, pierś z indyka, szynka z indyka (2 plasterki dziennie)
owoce morza: wszystkie ryby (np. łosoś, pstrąg, dorsz, makrela, mintaj, tuńczyk) i skorupiaki
sery: sery light lub bez tłuszczu, np. twarożek wiejski (1-2% tłuszczu), feta, ricotta
warzywa: bakłażany, brokuły, kalafiory, kapusta, ogórki, sałata, selery naciowe, fasolka szparagowa, groszek zielony, szparagi, szpinak
tłuszcze: oliwa z oliwek, olej rzepakowy
słodycze: bez cukru, do 75 kcal dziennie (czyli bardzo mało): gorzka czekolada o jak największej zawartości kakao, kakao bez cukru, guma do żucia bez cukru, słodzik, stewia
jajka: można jeść bez ograniczeń
orzechy: maksymalnie ok. 15-20 sztuk dziennie
napoje: minimum 2 litry niegazowanej wody dziennie

 

 

 Produkty zabronione w fazie I:

wołowina: mostek, wątróbka, żeberka, inne tłuste kawałki
wieprzowina: szynka w miodzie, żeberka
cielęcina: wszystkie kawałki z przodu tuszy
drób: udka drobiowe i z indyka, skrzydełka z kurczaka i z indyka, parówki drobiowe, cała gęś, cała kaczka
sery: wszystkie tłuste sery (żółte), np. brie, edamski
warzywa: marchew, ziemniaki, buraki, kukurydza, pomidory - dziennie dozwolny jest tylko 1 pomidor
owoce: wszystkie owoce oraz soki owocowe, nawet niesłodzone
nabiał: wszystkie przetwory mleczne: kefir, mleko, masło, jogurt, lody, mleko sojowe
produkty bogate w węglowodany: chleb, ciasta, ciasteczka, owsianka, makaron, płatki śniadaniowe, ryż biały
napoje: z kofeiną, czyli kawa, coca-cola, czarna herbata; alkohol, woda gazowana, napoje gazowane, słodkie napoje

 

Druga faza diety South Beach

 

Do menu z fazy I dodajemy produkty o większej zawartości węglowodanów: pieczywo razowe, niełuskane kasze, brązowy ryż oraz niektóre owoce. Cały czas jednak obserwujemy, jaki mają wpływ na nasz organizm - jeśli więc zauważymy, że jedzenie np. pieczywa powoduje przybieranie na wadze, to albo z niego rezygnujemy, albo ograniczamy jego spożycie do minimum.

 

Ta faza nie jest już tak wyczerpująca dla organizmu jak faza I. Ale i wyniki odchudzania też nie są już tak spektakularne. Proces zrzucania nadprogramowych kilogramów wyhamowuje. Nie należy jednak się tym przejmować. Jeśli bowiem chudniemy wolniej, nie grozi nam efekt jo-jo po zakończeniu diety. Należy pamiętać, że najwłaściwyszm rytmem odchudzania jest zrzucanie ok.1 kilograma tygodniowo.

 

Drugą fazę diety South Beach należy zakończyć wtedy, kiedy osiągniemy upragnioną wagę. Długość stosowania tego etapu jest więc dowolna i nie istnieją żadne ramy czasowe.

 


 

Jadłospis w fazie II wygląda następująco:

do menu, które stosowaliśmy w fazie I, można dodatkowo włączyć:

owoce: brzoskwinie, czereśnie, grejpfruty, pomarańcze, gruszki, jabłka, kiwi, melony, śliwki, truskawki, winogrona
warzywa: drobna fasolka, bób
nabiał: mleko 1%, jogurt naturalny bez tłuszczu, jogurt owocowy light, mleko sojowe light
produkty zbożowe: kromka pieczywa pełnoziarnistego, kromka pieczywa pełnoziarnistego z ziarnami, pieczywo chrupkie ryżowe, musli bez cukru, płatki śniadaniowe bez cukru, płatki owsiane zwykłe, niełuskane kasze, brązowy ryż
inne: budyń bez cukru, lamka czerwonego wina

 

dodatkowo można jeść, ale rzadko:

produkty zbożowe: pieczywo pszenne białe, ciasta, ciastka, makaron z mąki pszennej, naleśniki, płatki kukurydziane, ryż biały
warzywa: buraki, kukurydza, marchew, ziemniaki
owoce: ananasy, arbuzy, banany, owoce z puszki, rodzynki, soki owocowe
słodycze: dżem, lody, miód

 

Trzecia faza diety South Beach

 

Trzecia fazy diety South Beach następuje wtedy, kiedy uzyskamy wymarzoną wagę w fazie II. Wtedy przechodzimy do fazy III. Ten ostatni etap to już nie dieta, a zdrowy sposób odżywiania, który trwa do końca życia. Nie mamy już zestawu produktów dozwolnych i zabronionych, ale musimy pamiętać, aby jeść produkty o niskim indeksie glikemicznym IG (czyli od 0 do 60 IG - tabele produktów dostępne są TUTAJ i TUTAJ) oraz wybierać "dobre" węglowodany i "dobre" tłuszcze. Odżywiamy się rozsądnie, aby utrzmać stałą wagę.

 

 Pamiętajmy:

ZASADA I: tłuszcze zwierzęce zastępujemy tłuszczami prostymi: z oliwy, z ryb, orzechów, awokado

ZASADA II: "złe" węglowodany z pszenicy i ze słodyczy zastępujemy "dobrymi" - z ziaren, owoców, warzyw

 

Jeśli zdarzy się tak, że po pewnym  czasie ponownie przytyjemy, znowu wracamy do fazy I, a po niej przechodzimy bezpośrednio do fazy III.

 

 

Kto nie może stosować diety South Beach?

 

Przed rozpoczęciem diety South Beach sprawdź, czy nie należysz do osób, które:

- cierpią na hipoglikemię, czyli mają obniżony poziom cukru we krwi; jeśli masz hiperglikemię nie możesz stosować tej diety
- mają wysoki poziom cholesterolu we krwi; osoby z wysokim cholesterolem powinny ograniczyć spożycie jajek (w menu jest ich dużo) i zastąpić je np. rybami i drobiem
- chorują na cukrzycę; osoby chorujące na cukrzycę muszą najpierw skonsultować się z lekarzem, bowiem dieta South Beach w połączeniu z lekami może spowodować zbyt drastyczny spadek poziomu glukozy

 

Dieta South Beach - przykładowy jadłospis:

 

Przykładowy jadłospis w fazie I:


ŚNIADANIE:  jajko na twardo, 2 plasterki szynki z indyka, ziołowa herbata bez cukru
II ŚNIADANIE: serek wiejski
OBIAD: grillowana lub upieczona pierś z kurczaka, sałata skropiona oliwą z oliwek i przyprawiona solą
PODWIECZOREK: 2 plastry wieprzowej chudej szynki gotowanej, ogórek
KOLACJA: pstrąg pieczony w folii (lub grillowany), zielona sałata z oliwą

 

Przykładowy jadłospis w fazie II:

 

ŚNIADANIE: pieczywo chrupkie pełnoziarniste, szynka drobiowa (z indyka), sałatka z ogórka: duży ogórek szklarniowy pokroić w plasterki, posolić i polać łyżką jogurtu naturalnego; herbata ziołowa (np. z pokrzywy) bez cukru
II ŚNIADANIE: sałatka owocowa: grejpfrut, jabłko, melon, garść truskawek, garść winogrona, polanać jogurtem naturalnym
OBIAD: duża ryba pieczona lub grillowana w folii, cały surowy brokuł lub paczka mrożonych, ugotowany w osolonej wodzie i polany łyżką jogurtu naturalnego
PODWIECZOREK: jogurt naturalny 1% tłuszczu
KOLACJA: 1 kromka chleba pełnoziarnistego z grubym plastrem pieczonego schabu, liśćmi sałaty oraz plastrami ogórka i pomidora

 

Zobacz podobne artykuły:

dieta Atkinsa, dieta Dukana, dieta Fultona, dieta Kwaśniewskiego, dieta Montignaca, dieta paleo (jedz jak jaskiniowiec), dieta Scarsdale, dieta Schaubów, dieta rozdzielna, dieta zasadowa (alkaliczna), dieta zgodna z grupą krwi